Het verhaal achter Nederlands bekendste stadionnaam
Stadion Feijenoord mag dan de officiële naam zijn sinds de opening op 27 maart 1937, maar voor voetballiefhebbers in heel Nederland staat het imposante bouwwerk bekend onder een veel geliefdere naam: De Kuip. Deze bijnaam, die zo vanzelfsprekend lijkt, heeft een bijzondere ontstaansgeschiedenis die teruggaat tot de allereerste dagen van het stadion.
Spontaan ontstaan in de media
In tegenstelling tot wat velen misschien denken, is de naam ‘De Kuip’ niet bedacht door Feyenoord zelf of door het fanatieke Legioen. De term ontstond spontaan in de Nederlandse media, die onder de indruk waren van het nieuwe voetbalpaleis in Rotterdam.
Al een dag na de officiële opening, op 28 maart 1937, verscheen de term voor het eerst in de krant De Maasbode, die het nieuwe stadion omschreef als “den machtigen kuip” – nog zonder hoofdletter. Het was een passende beschrijving voor het indrukwekkende, komvormige stadion met zijn steil oplopende tribunes die het speelveld omringen.
Media eensgezind onder de indruk
Wat opvalt is de bijzondere eensgezindheid in de Nederlandse media. Verschillende kranten kwamen onafhankelijk van elkaar tot vergelijkbare omschrijvingen. De Nieuwe Tilburgsche Courant schreef anderhalve maand later over een interlandwedstrijd tussen Nederland en België, waarbij 60.000 toeschouwers zich hadden verzameld in de “groote ronde kuip”.
De Haagsche Courant vermeldde over diezelfde wedstrijd dat er een “recht gezellige” sfeer heerste in het “inwendige van de geweldige kuip”. Het Limburgs Dagblad sprak later al over de “Feyenoord-kuip”, terwijl het Soerbaijasch Dagblad dezelfde term gebruikte bij een beschrijving van een mistige wedstrijd tussen Feyenoord en Haarlem.
De intimidatiefactor
De imposante architectuur van het stadion maakte niet alleen indruk op journalisten, maar ook op tegenstanders. Het Twentsch Dagblad merkte in 1938 op dat nog geen enkele club in De Kuip had weten te winnen van Feyenoord. De krant suggereerde dat de hoog oprijzende tribunes een “suggestieven invloed” moesten hebben op bezoekende teams.
Verschillende clubs verklaarden na hun nederlaag in Rotterdam dat ze simpelweg niet tot hun spel waren gekomen, geïntimideerd door de overweldigende uitstraling van het stadion. Deze ‘Kuip-factor’ zou nog decennialang een psychologisch voordeel blijven voor de thuisclub.
Onderbreking en definitieve doorbraak
Tijdens de Tweede Wereldoorlog viel de berichtgeving over ‘de Kuip’ tijdelijk stil. Het stadion werd bezet door de Duitsers en Feyenoord moest uitwijken naar andere locaties, waaronder Het Kasteel van stadsgenoot Sparta.
Na de oorlog keerde de term weer terug in de Nederlandse media. Een belangrijke mijlpaal kwam in 1947, toen Het Vrije Volk berichtte dat “de kuip” in de eerste tien jaar van zijn bestaan meer dan drie miljoen bezoekers had verwelkomd. Toen dezelfde krant twee jaar later begon te schrijven over “De Kuip” met hoofdletter, was de iconische bijnaam definitief gevestigd in het Nederlandse taalgebruik.
Meer dan een bijnaam
De term ‘De Kuip’ is zo ingeburgerd geraakt dat veel Nederlanders niet eens weten dat het stadion officieel Stadion Feijenoord heet. De bijnaam vat perfect de essentie van het gebouw samen: een diepe kom waarin het spel zich afspeelt, omringd door steil oplopende tribunes die voor een intense sfeer zorgen.
De Kuip is een perfect voorbeeld van hoe taal organisch kan ontstaan en evolueren. Wat begon als een beschrijvende term in krantenartikelen, groeide uit tot een geliefde bijnaam die onlosmakelijk verbonden is met Rotterdamse voetbaltrots en Nederlandse voetbalgeschiedenis.
